رتبه بندی سایت ها و وبلاگ ها توسط الکسا

همانطور که می دانید رتبه بندی صفحات وب  قبلا توسط گوگل و ابزار page arrange آغاز شد که برای رتبه بندی سایت ها و وبلاگ ها و حتی صفحات مختلف هر پایگاه اینترنتی ، امتیازی بین ۰ تا ۱۰ داده می شد و سایت های با رنک بالاتر از مزایایی در موتور جستجوی گوگل برخوردار هستند و به نوعی اعتبار یک سایت یا وبلاگ محسوب می شود.

چند سالی است که سایت alexa.com اقدام به انتشار آمار و ارقامی برای رتبه بندی سایت ها و اخیرا برای وبلاگ ها نموده که قابلیت نمایش رتبه سایت یا وبلاگ شما را در بین کل سایت های موجود در اینترنت و یا در بین سایت های یک کشور را دارا می باشد. این سایت طی فعالیت های خود توانسته جایگاه مناسبی برای رتبه بندی پایگاه های اینترنتی اخذ و آمار قابل اعتمادی را ارائه دهد که کاربران معمولا برای نشان دادن اعتبار سایت خود ، از آمار خود در الکسا استفاده می کنند.

آنچه مسلم است ، اطلاعات ارائه شده در الکسا برای رتبه بندی، ۱۰۰درصد دقیق نیست اما این آمار یکی از معتبرترین رتبه بندی ها را در دنیای مجازی به خود اختصاص داده است. روند رتبه بندی سایت ها در الکسا بیشتر بر اساس میزان بازدید هر سایت و میزان دسترسی کاربران اینترنت در بازه زمانی یک روزه به سایت شماست. بطور مثال سایت گوگل با توجه به آمار بازدید بسیار بالایی که دارد رتبه ۱ الکسا را به خود اختصاص داده است.

حال ببینیم الکسا چه اطلاعاتی از سایت ها به ما می دهد!

برای اینکه از اطلاعات و رتبه سایت خود در الکسا مطلع شوید کافیست به این آدرس مراجعه کنید :

http://www.alexa.com/siteinfo

و در محل مربوط به جستجو، نام سایت یا وبلاگ خود را درج کنید تا چنانچه الکسا رتبه ای به آن اختصاص داده ، نمایش داده شود.

همچنین می توانید از این آدرس هم برای انجام مراحل کمتر ، آمار مربوط به سایت خود را مشاهده کنید:
http://www.alexa.com/siteinfo/blogskin.ir
(کافی است بجای آدرس blogskin.ir ، آدرس سایت یا وبلاگ خود را درج کنید)

 

در صفحه مربوطه رتبه جهانی سایت شما و رتبه کشوری و نیز تعداد لینک های سایت شما در بین سایت های دیگر قابل مشاهده می باشد. در بخش دیگری نیز آمارها و نمودارهای خاصی هم از میزان بازدید در بازه های زمانی متفاوت و پارامترهای دیگری با قابلیت مقایسه این آمار با سایت های دیگر گنجانده شده است.

توضیح برخی موارد چون بحث تخصصی می شود را به آینده موکول می کنیم اما در اینجا ۳ پارامتر مهم قابل بررسی است :

رتبه جهانی سایت شما : بر اساس میزان دسترسی کاربران دنیای مجازی در بازه زمانی یک روزه ، به سایت یا وبلاگ شما ، رتبه جهانی به شما تعلق می گیرد.

رتبه کشوری سایت شما : بر اساس میزان دسترسی کاربران دنیای مجازی در بازه زمانی یک روزه ، از کشوری که بیشترین بازدید کننده را داشته اید (برای سایت های ایرانی ، مسلما کاربران ایرانی بیشترین ترافیک را روی سایت ها خواهند داشت) رتبه کشوری به شما تعلق می گیرد.

تعداد لینک ها : تعداد لینک های سایت شما در سایت ها و صفحات مختلف محاسبه می شود. (با تبادل لینک می توانید این عدد را بالا ببرید)

زمان به روز رسانی رتبه بندی الکسا معمولا روزانه است. همچنین آمار مربوط به تعداد لینک ها را معمولا هر ۱۵ روز یکبار ، به روز می کند.

 

شما می توانید با استفاده  یک ابزار کاربردی فارسی که توسط سایت یک ابزار طراحی شده ، اطلاعات مربوط به رتبه سایت یا وبلاگ خود را مشاهده کنید. ابزار نمایش رتبه سایت و وبلاگ

امروزه آمار الکسا به نوعی اعتبار و نمایش دهنده آمار دسترسی کاربران به سایت ها تلقی شده و معمولا این رتبه بندی برای جذب تبلیغات هم کاربرد زیادی پیدا کرده است. پس کوشا باشید تا با افزایش بازدیدکنندگان سایت یا وبلاگ خود به بهبود رتبه الکسا نیز کمک کنید. قابل ذکر است که الکسا آماری مربوط به برترین سایت ها را برای هر کشور خاص نیز منتشر می کند. مثلا برترین سایت های کشور ایران بر اساس رتبه بندی الکسا در این آدرس قابل مشاهده است.

 

در پایان پاسخ چند پرسش رایج را خواهیم گفت.

– چرا برخی وبلاگ ها هنوز قابلیت رتبه بندی الکسا ندارند؟   قبلا امکان نمایش رتبه بندی فقط برای سایت ها در alexa بود که اکنون وبلاگ سیستم های بلاگفامیهن بلاگرز بلاگوی سی پی و بلاگ وب می توانند رتبه وبلاگ خود را نیز مشاهده کنند . بقیه وبلاگ های سایر سرویس دهندگان هنوز امکان رتبه بندی ندارند که بزودی الکسا این امکان را میسر خواهد کرد.

– چرا برخی سایت ها هنوز رتبه جهانی یا کشوری ندارند؟   ابتدا حتما از ثبت بودن دامنه سایت یا وبلاگ خود در موتورهای جستجو مطمئن شوید.  الکسا پس از ثبت شدن سایت شما در موتورهای جستجو شما را شناسایی و در لیست رتبه بندی قرار می دهد.

– چرا برخی سایت ها با داشتن رتبه جهانی ، اما رتبه کشوری ندارند؟   برخی سایت ها آمار بازدید بسیار پایینی دارند امکان رتبه بندی کشوری برای آنها نیست. همچنین گاهی اختلالات الکسا برای سایت های با آمار بازدید کم ، باعث این موضوع شده که پس از مدتی رتبه کشوری هم فعال می شود.

ساخت وبلاگ در بلاگ اسکای

ساخت وبلاگ در بلاگ اسکای

در آموزش قبلی برای شروع کار وبلاگ نویسی در بلاگ اسکای، تا جایی پیش رفتیم که ثبت نام ما انجام شد و آماده شدیم تا اولین وبلاگ خود را در این سامانه بسازیم. پس الان باید آموزش قبلی را خوانده باشید و مراحل آن را هم انجام داده باشید. اما می‌رسیم به جایی که باید وبلاگ جدید خود را بسازیم. صفحه‌ای که پیش روی ماست، به مانند تصویر زیر است که باید نشانی، عنوان و معرفی وبلاگ را وارد کنیم.

ساخت وبلاگ جدید در بلاگ اسکای

ساخت وبلاگ جدید در بلاگ اسکای

  • آدرس وبلاگ: قست اولِ نشانی وبلاگ تان را باید در این جعبه وارد کنید. این عبارت نباید توسط فرد دیگری برای وبلاگ خود گرفته شده باشد. آدرسی که در این جعبه وارد می کنید باید شامل حروف و اعداد انگلیسی باشد.
  • عنوان وبلاگ: عنوان وبلاگ خود که معمولاً شامل ۳ یا ۴ کلمه می شود را می توانید در این جعبه وارد کنید.
  • معرفی وبلاگ: توضیحاتی مختصر راجع به وبلاگ تان را می بایست در این جعبه وارد نمایید. البته عنوان و معرفی وبلاگ را بعداً هم می توانید ویرایش کنید.

سپس روی “ثبت” کلیک کنید. پیام موفقیت آمیز بودن ساخت وبلاگ به شما نشان داده خواهد شد.

پیام موفقیت آمیز بودن ساخت وبلاگ بلاگ اسکای

پیام موفقیت آمیز بودن ساخت وبلاگ بلاگ اسکای

حالا با کلیک کردن روی هر کدام از پیوند های زیر پیام، می‌توانید کاری که مد نظرتان است را انجام دهید.

  • انتشار اولین یادداشت: به صفحۀ انتشار نوشتۀ جدید خواهید رفت و قادرید اولین یادداشت وبلاگ را منتشر کنید.
  • انتخاب ظاهری دلخواه برای وبلاگ: یک قالب را برای وبلاگ خود انتخاب کنید و نما و ظاهر وبلاگ‌تان را تغییر دهید.
  • تنظیمات: می توانید تنظیمات وبلاگ را انجام دهید.
  • مشاهده وبلاگ: با کلیک روی این پیوند مستقیم صفحۀ اصلی وبلاگ شما نمایش داده خواهد شد.

پس تا اینجا شما یاد گرفتید که چطور یک حساب کاربری در بلاگ اسکای بسازید و پس از آن اولین وبلاگ خود را برپا کنید. تا زمانی که با وبلاگ خود کار کنید، شما در حال ورود به حساب کاربریِ خود در بلاگ اسکای به سر خواهید برد و دیگر نیازی نیست مدام نام کاربری و رمز عبوری که خودتان در ابتدای ثبت نام تعیین کرده بودید را وارد کنید.

اما دقت کنید که اگر روی یک رایانۀ عمومی، مثل کافی نت، در حال مدیریت وبلاگ خود هستید، حتماً پس از اتمام کار از فهرست کشویی کاربر (بالا سمت چپ) گزینۀ خروج را انتخاب کنید تا از حساب خود خارج شوید. در آموزش بعدی راجع به نحوۀ ورود به حساب کاربری در بلاگ اسکای توضیحاتی را خدمت شما عرض خواهم کرد. پس با آموزش وبلاگ نویسی در بلاگ اسکای همچنان همراه ما باشید.

عکاسان و خبرنگاران در نزدیکترین نقطه خطر

عکاسان و خبرنگاران در نزدیکترین نقطه خطر

عکاسان و خبرنگاران در نزدیکترین نقطه خطر

از وظایف مهم مطبوعات ، اطلاع رسانی مفید و دقیق به جامعه است که از این طریق مردم را از تحوّلات و تغییرات دنیای اطراف آگاه می سازند و با تحلیل اوضاعِ ملّی و بین المللی، زمینه های قضاوت درست و تصمیم سنجیده را برای افراد فراهم می آورند. عکاسان و خبرنگاران در نزدیکترین نقطه خطر را در ادامه مطلب خواهید دید.

 

روز جهانی آزادی مطبوعات یک رویداد سالانه است که در ۳ مه، برگزار می‌شود. این روز توسط یونسکو نامگذاری شده است. به همین مناسبت در این مطلب نگاهی داریم به حضور خبرنگاران در برخی از پرمخاطره ترین نقاط جهان …

 

پیام روز جهانی آزادی مطبوعات به جوامع بشری این است که آزادی مطبوعات بر اثر مبارزات سخت و خستگی ناپذیر مردان و اندیشمندانی به وجود آمده که در قرون جدید با عشق و علاقه فراوان برای تأمین آزادی و رهایی از اسارت و درماندگی انسان ها، تلاش ورزیده اند و چه بسا جان خود را در این راه از دست داده اند.

 

لذا مسئولیت انسانی ما می طلبد که از این میراث گران بها به خوبی پاسداری نموده، در راه کمال آن بکوشیم تا صاحبان اندیشه و قلم و به خصوص اصحاب رسانه های مکتوب در فضای آزاد و بدون خطر، بتوانند نقش مفید و سازنده خود را در جامعه به نیکی ادا کنند.

 

این در حالیست که هر روز خبرنگاران بسیاری در سراسر جهان جان خود را در هنگام تهیه خبر از دست می دهند.

 

عکاسان و خبرنگاران در نزدیکترین نقطه خطر

عکاسان و خبرنگاران در نزدیکترین نقطه خطر

عکاسان و خبرنگاران در نزدیکترین نقطه خطر

عکاسان و خبرنگاران در نزدیکترین نقطه خطر

عکاسان و خبرنگاران در نزدیکترین نقطه خطر

عکاسان و خبرنگاران در نزدیکترین نقطه خطر

عکاسان و خبرنگاران در نزدیکترین نقطه خطر

عکاسان و خبرنگاران در نزدیکترین نقطه خطر

عکاسان و خبرنگاران در نزدیکترین نقطه خطر

عکاسان و خبرنگاران در نزدیکترین نقطه خطر

عکاسان و خبرنگاران در نزدیکترین نقطه خطر

عکاسان و خبرنگاران در نزدیکترین نقطه خطر

عکاسان و خبرنگاران در نزدیکترین نقطه خطر

عکاسان و خبرنگاران در نزدیکترین نقطه خطر

عکاسان و خبرنگاران در نزدیکترین نقطه خطر

عکاسان و خبرنگاران در نزدیکترین نقطه خطر

عکاسان و خبرنگاران در نزدیکترین نقطه خطر

عکاسان و خبرنگاران در نزدیکترین نقطه خطر

عکاسان و خبرنگاران در نزدیکترین نقطه خطر

عکاسان و خبرنگاران در نزدیکترین نقطه خطر

عکاسان و خبرنگاران در نزدیکترین نقطه خطر

عکاسان و خبرنگاران در نزدیکترین نقطه خطر

عکاسان و خبرنگاران در نزدیکترین نقطه خطر

عکاسان و خبرنگاران در نزدیکترین نقطه خطر

عکاسان و خبرنگاران در نزدیکترین نقطه خطر

عکاسان و خبرنگاران در نزدیکترین نقطه خطر

عکاسان و خبرنگاران در نزدیکترین نقطه خطر

 

 

همه نکات لازم برای ثبت دامنه

این روزها همه افراد بارها نام دامنه های مختلف اینترنتی را به کار می برند. دامنه، مجموعه ای از حذوف و اعداد است که می توان با وارد کردن آن در نوار آدرس مرورگر، به سایت مورد نظر دست یافت. نام دامنه نشانی اینترنتی وبسایت شماست.بطور مثال دامنه سایت راهنمای وبلاگ نویسان بصورت bloghelp.ir می باشد. برای راه اندازی سایت تان به یک دامنه نیاز دارید. البته سایت هایی هستند که دامنه هایی به صورت رایگان ارائه می کنند ولی به دلیل خدمات پشتیبانی ضعیف آنها را پیشنهاد نمی کنیم. اگر در راه اندازی سایت تان جدی هستید، بهتر است یک یا چند دامنه برای سایت خود بخرید. ابتدا باید دامنه مناسبی برگزینید. بهتر است برای انتخاب یک دامنه این موارد را در نظر بگیرید.

– کوتاه بودن دامنه

با این که شما می توانید تا ۶۷ کاراکتر را در نام دامنه خود جای دهید، اما هر چه نام دامنه کوتاه تر باشد، به خاطر سپردن آن ساده تر است و به این ترتیب مخاطبان بیشتری خواهید داشت. برخی مطالعات نشان داده کاربران معمولا نمی توانند نام دامنه ای را که بیش از ۱۲ کاراکتر دارد، براحتی به خاطر بسپارند.

– معنا دار بودن

هر چه نام دامنه معنادارتر باشد، امکان به خاطر سپردن آن نیز بیشتر خواهد شد. بهتر است دامنه انتخابی شما دربردارنده موضوع فعالیت سایت و حوزه ای باشد که در آن فعالیت می کنید. خلاصه این که بهتر است حداقل یکی از کلمات کلیدی را که در مرحله برنامه ریزی برای سایت طرح کردید در دامنه جای دهید. برای نمونه اگر می خواهید برای رستوران خود سایتی تهیه کنید، بد نیست واژه food را در آن بگنجانید. معمولا توصیه می شود از گنجاندن واژه های فینگیلیش در نام دامنه خودداری شود، با این حال شاید در برخی موارد چنین کاری چندان هم بد نباشد؛ مثلا برای یک سایت گل فروشی می توان از واژه gol نیز در نام دامنه استفاده کرد. برخی افراد متخصص که قصد راه اندازی وبسایتی شخصی دارند، بهتر است نام و نام خانوادگی خود را برای عنوان دامنه برگزینند.

– حرف به جای عدد یا کاراکتر

با این که در نام دامنه خود می توانید از عدد یا کاراکترهایی نظیر (-) نیز استفاده کنید، اما بهتر است تا حد امکان از حروف برای آن بهره بگیرید و از اعداد و عبارت های دیگر پرهیز کنید، زیرا به این صورت دامنه تان شکل ظاهری بهتری می یابد.

پس از این که چند نام مختلف برای دامنه مورد نظر خود انتخاب کردید، باید ببینید دامنه انتخابی شما آزاد است یا خیر. برای این کار وبسایت های زیادی وجود دارد. می توانید به این صفحه بروید و نام مورد نظر را در باکس جستجوی آن تایپ کنید و دکمه جستجو را بزنید.
دامنه های ناموجود، دامنه هایی است که قبلا از سوی عده ای دیگر ثبت شده و فعلا امکان ثبت آنها وجود ندارد. اما اگر دامنه ای آزاد باشد می توانید براحتی آن را برای خود ثبت کنید. اگر حتما روی نام خاصی اصرار دارید و قبلا ثبت شده است ، می توانید پسوند های دیگر دامنه را برای آن نام در نظر گرفته و به ثبت برسانید. با اندکی صبر و حوصله و بررسی گزینه های موجود می توان نام دامنه مناسبی برگزید.

دامنه با پسوند دات کام یا دات آی آر؟

با این که پسوند com. آشناترین و رایج ترین پسوند اینترنتی در دنیاست، اما پسوندهای دیگری نیز در این میان وجود دارد. برای نمونه پسوند org. برای نام سازمان های دولتی یا مردم نهاد مناسب است اما هر کشوری پسوندی منحصر به فرد دارد که نشانگر همان کشور است. این دامنه برای ایران به شکل ir. است.

مزایای دامنه با پسوند ir.

نخست آن که هزینه ثبت این نوع دامنه بسیار کمتر از دامنه های بین المللی است.
دوم، امکان تاثیر تحریم های بین المللی بر دامنه شما تقریبا از بین می رود. (چند سال پیش بود که مشکلاتی برای سایت های ایرانی دارای پسوند​com​.ایجاد شد و البته رفع شد.)
سوم آن که امکان کلاهبرداری و دزدیده شدن دامنه تقریبا از میان می رود؛ زیرا عامل اصلی اجرایی این دامنه، یک نهاد رسمی در ایران است.
مزیت چهارم این است که بسیاری از واژه هایی که با پسوند com. ثبت شده اند با پسوند ir. آزاد بوده و می توانید براحتی آن را به نام خود ثبت کنید.
در نهایت این که دامنه ir. نوعی هویت ایرانی به سایت شما می دهد.
بنابراین اگر مخاطبان شما در داخل مرزهای ایران حضور دارند، پسوند ir. می تواند گزینه ای بسیار مناسب برای سایت شما باشد.

– کجا دامنه ثبت کنم ؟
سایت های زیادی اقدام به ثبت دامنه می کنند که از جمله سایت بلاگ اسکین با راه اندازی سامانه ثبت دامنه ، تا کنون بیش از ۴۰۰۰ دامنه را برای کاربران به ثبت رسانده و پشتیبانی کرده است. شما هم میتوانید اکنون نام دامنه مورد نظر خود را از طریق این سامانه به آدرس http://www.blogskin.ir/domain به ثبت برسانید.

هر دامنه بالقوه توانایی تبدیل شدن به یک برند را دارد. اگر برنامه ای جامع و بلندمدت برای سایت خود دارید، بد نیست پسوندهای مختلفی را برای دامنه خود ثبت کنید. برای نمونه علاوه بر com. و ir. همان دامنه را با پسوندهای org. و net. را نیز ثبت کنید. به این ترتیب در صورت شهرت شما در آینده، کسی به فکر سوء استفاده از نام شما نخواهد بود.

آموزش ثبت نام در پیکوفایل

آموزش ثبت نام در پیکوفایل

تا اینجای کار باید دانسته باشید که پیکوفایل چیست و با آن چه کار مهمی را در عرصۀ وبلاگ نویسی می‌توان انجام داد. همان‌طور باید بدانید که از پیکوفایل به دو روش بدون ثبت نام و با ثبت نام می‌توانید استفاده کنید، که پیشنهاد می‌شود اگر وبلاگ نویسی را به صورت یک حرفه یا کار لذت بخش دنبال می‌کنید، بهتر است در پیکوفایل ثبت نام کنید تا بتوانید پرونده‌ها، عکس‌ها و نرم افزارهایی که از قبل روی فضای میزبانی خود در پیکوفایل بارگذاری کردید را مدیریت کنید و کنترل کاملی روی آنها داشته باشید. این مزیت اصلی ثبت نام در پیکوفایل است.

پس وارد سایت پیکوفایل به نشانی picofile.com خواهیم شد. جعبه‌ای در بالا سمت راست صفحه وجود دارد که برای ورود اعضا است. اگر از قبل دورن سایت پیکوفایل یا حتی سایت بلاگ اسکای ثبت نام کرده باشید، باید نام کاربری و رمز عبور خود را از طریق این جعبه وارد کرده و روی “ورود” کلیک کنید. دقت کنید؛ به دلیل اینکه پیکوفایل یکی از سامانه‌های بلاگ اسکای است، با مشخصات وبلاگِ بلاگ اسکایِ خود هم می‌توانید وارد حساب پیکوفایل خود شوید. پس در این حالت نیازی به ثبت نام مجدد نیست و به راحتی می‌توانید از خواندن ادامۀ این مقاله صرف نظر کنید.

اما برای ثبت نام باید از فهرست پیوندهای بالای صفحه روی “ثبت نام” کلیک نمایید.

بخش ورود به حساب پیکوفایل

بخش ورود به حساب پیکوفایل

به شما توضیحی را خواهد داد که باید در یکی از سایت های بلاگ اسکای یا نماشا عضو باشید تا بتوانید وارد پیکوفایل شوید. چون این سرویس ها به صورت هماهنگ با هم کار کرده و مرتبط با یک شرکت هستند. پس اگر از وبلاگ بلاگ اسکای استفاده می کنید یا در سایت نماشا عضو هستید، پس به پیکوفایل هم می توانید وارد شوید.

راهنمای ثبت نام در پیکوفایل

راهنمای ثبت نام در پیکوفایل

برای آموزش عضویت در سایت بلاک اسکای هم می توانید اینجا کلیک کنید. این گونه است که می توانید حساب جدیدی در پیکوفایل بسازید و پس از آن از صفحۀ اصلی وارد حساب خود شوید و از امکانات این سامانه استفاده کنید. در مقاله‌های آموزشیِ بعدی راجع به نحوۀ استفاده و همچنین نکات کاربردی دیگر پیکوفایل بیشتر بحث خواهیم کرد.