خداحافظی با کارت سوخت در مجلس تصویب شد

خداحافظی با کارت سوخت در مجلس تصویب شد

خداحافظی با کارت سوخت در مجلس تصویب شد 

کارت سوخت هایی که چندین سال به عنوان سهمیه بندی سوخت در جایگاه های سوخت گیری استفاده می شد اکنون به ایستگاه آخر رسید. نمایندگان مجلس شورای اسلامی به حذف کارت سوخت وسایل نقلیه رای دادند. کارت سوخت هوشمند از زمان سهمیه‌بندی بنزین در تیرماه ۱۳۸۶ توسط راننده‌ها برای سوختگیری در جایگاه‌ها استفاده می‌شد.

 

ولی از خرداد ۱۳۹۴ و با تک‌نرخی شدن بنزین، عملا استفاده از آن‌ها بی‌معنی شده بود و جایگاه‌ها همیشه کارتی دائمی در تلمبه‌ها قرار می‌دادند.امروز نمایندگان مجلس در ادامه‌ی رسیدگی به لایحه‌ی اصلاح بودجه‌ی ۱۳۹۵، با حذف بند ح تبصره ۱۴ قانون بودجه‌ی ۹۵، با انقراض کارت سوخت موافقت کردند.

 

این درحالیست که فروردین ماه امسال، مجلس دولت را مکلف به تجهیز همه‌ی وسایل نقلیه‌ي بنزینی، گازوییلی و دوگانه‌سوز به کارت سوخت، حداکثر تا چهار ماه پس از تصویب بودجه‌ی ۹۵ کرده بود. طبق تصمیم اولیه‌ی مجلس، جایگاه‌ها فقط با استفاده از کارت سوخت مشترکین می‌توانستند به آن‌ها سوخت بفروشند.

 

در صورت نیاز مازاد، راننده‌ها باید بنزین را با قیمت آزاد می‌خریدند. ولی حالا با حذف کارت سوخت، بنزین برای همیشه تک‌نرخی می‌شود.

 

 

قیمت خرید یک هواپیمای شخصی

قیمت خرید یک هواپیمای شخصی

قیمت خرید یک هواپیمای شخصی 

افراد پولدار از هواپیمای شخصی استفاده می کنند و هر کسی پول خرید آن را ندارد.اما سوال اینجاست که قیمت خرید یک هواپیمای شخصی چقدر است؟ این روزها هواپیماهای شخصی ،اسباب تفریح و سرگرمی برخی افراد پردرآمد به شمار می رود؛ وسیله هیجان انگیزی که می توان با آن لذت در آسمان بودن را تجربه کرد و هزینه بالای نگهداری ماهیانه آن شاید برای این قشر جامعه چندان زیاد نباشد.

 

در روزهایی که جوانان برای تشکیل زندگی و ازدواج، جهت دریافت وام باید از هفت خان رستم عبورکنند و بانک مرکزی هم نبود بودجه و اعتبار را دلیل اصلی مخالفت با پرداخت وام ۱۰ میلیونی ازدواج می دانست، متقاضیان خرید هواپیمای شخصی می توانند براحتی تسهیلاتی با نرخ سود تک رقمی دریافت کنند.

 

حال سوال اینجاست که چرا بانکها برای خرید هواپیماهای شخصی بودجه و اعتبار دارند ، اما کارخانه ها به دلیل کمبود نقدینگی با ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت کار می کنند و تولید کنندگان برای دریافت تسهیلات موانع زیادی پیش رو دارند، همچنین برای تشکیل یک خانواده هزار اما واگر و انتظار، هدیه بانکها به جوانان است.

 

سیدحسن حسینی شاهرودی دبیر اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص ترویج و تبلیغ این کالاهای لوکس اظهار داشت: تبلیغ هواپیماهای لوکس و فروش آن با تسهیلات بانکی، نقطه مقابل اقتصاد مقاومتی است؛ طبق فرمایش رهبرمعظم انقلاب برخی افراد به دنبال ترویج تجمل گرایی هستند اما ریشه فساد های مالی ناشی از این امر است.

 

وی ادامه داد: تفریح با این نوع هواپیماها مختص افرادی است در قیدوبند مشکلات کشور و مردم نیستند و با پول های باد آورده زندگی مجللی دارند.حسینی شاهرودی گفت: اختصاص تسهیلات بانکی با نرخ سود تک رقمی برای خرید کالای لوکسی مثل هواپیمای شخصی که مورد نیاز جامعه نیست و فقط افراد انگشت شمار خاص می توانند از آن استفاده کنند جای سوال دارد که باید حتما بررسی شود.

 

اقساط ۱۴ میلیون تومانی
یکی از فروشندگان این بخش در خصوص قیمت هواپیماهای سبک و فوق سبک در گفتگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: قیمتها به نوع هواپیما و کشور سازنده بستگی دارد، اما با ۳۲۰ میلیون تومان می توان هواپیمای ایرانی دو نفره با کیفیت خریداری کرد که از انواع مشابه خارجی آن گرانتراست،

 

البته خرید هواپیمای دست دوم با ۱۵۰ میلیون تومان مناسب افرادی است که می خواهند هزینه کمتری برای خرید هواپیما بپردازند.وی با اشاره به اینکه می توانید بعد از خرید هواپیما یا قبل از آن آموزش ببینید ، گفت : برای دریافت گواهینامه پرواز یک دوره آموزشی برای متقاضیان برگزار می شود که شامل ۶۰ ساعت آموزش تئوری و ۴۰ ساعت پرواز است و بابت این کلاس ها باید ۱۷ میلیون تومان پرداخت شود.

 

این فروشنده با بیان اینکه می توان هواپیمای ایرانی را به صورت اقساط تهیه کرد، گفت: برای خرید اقساطی هواپیمای سبک و فوق سبک تولید داخل، پس از پرداخت یک سوم مبلغ خرید به صورت نقدی، به بانک معرفی شده و دوسوم مبلغ باقیمانده را به صورت اقساط با نرخ سود ۶ درصد پرداخت می کنند.

 

وی ادامه داد: قسط خرید هواپیماهای ۳۲۰ میلیونی تولید داخل ،ماهیانه حدود ۱۴ میلیون تومان است.همچنین یکی دیگر از فعالان بازار هواپیماهای شخصی که خود را نماینده شرکتهای خارجی در ایران معرفی کرد، در این خصوص گفت: این هواپیماها ساخت کشورهای جمهوری چک ، ایتالیا و آلمان است و قیمت آنها بسته به نوع هواپیما و ظرفیت آن از ۲۰۰ میلیون تومان تا ۹۰۰ میلیون تومان است.

 

وی با اشاره به اینکه با این هواپیماهای سبک و فوق سبک می توانید به اکثر فرودگاه های کشور به جز فرودگاه امام خمینی و مهرآباد پرواز کنید، افزود: با این هواپیماها می توانید در فرودگاه های اطراف مشهد، اصفهان، شیراز،ساری،کیش،قشم و رشت تردد نمائید.

 

این نماینده فروش ادامه داد: هزینه نگهداری این نوع هواپیماها ماهیانه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است که حدود ۷۰۰ هزار تومان آن توسط فرودگاه تامین و مابقی از شرکت هواپیمایی نگهدارنده اخذ می شود.وی اظهار داشت: هزینه اخذ مدرک گواهینامه که توسط سازمان هواپیمایی کشوری صادر می شود بین ۱۷ تا ۱۸ میلیون تومان و هزینه پروازآموزشی ساعتی ۳۵۰ هزار تومان است

 

این نماینده فروش هواپیمایهای شخصی گفت: هزینه کلاس تئوری در صورتیکه به صورت خصوصی برگزار شود حدود ۵ میلیون تومان و به صورت جمعی و نیمه خصوصی حدود دو میلیون تومان است.